Yazar: 15:30 Röportaj

Polisiye Sesler: Melih Günaydın

Trabzon’da doğup Edremit’te büyüyen, bir dönem gazetecilik yapan bir yazar, editörsünüz. Neden yayıncılık sektöründen yana kullandınız oyunuzu?

Yazma sürecinde edindiğim birikimlerin kitaplarla daha doğru ifade edileceğini biliyordum. Başka işlerle cebelleşirken içimde hep yazma ve kitaplarla birlikte olmayla ilgili bir arzu vardı. Yayıncılık; yazmak üzerine düşünenlerle direkt ilişki kurma fırsatı verdiği için benim için sahici bir tercih oldu.

Okuyucu neden polisiye seçmeli, siz neden seçtiniz mesela hem okuyucu hem yazar olarak?

Polisiye, tutkuyla okuduğum ve yazdığım bir alan. Hem okur hem de yazar olarak, polisiye romanların sürükleyiciliği, gizemi ve karakter derinliği beni her zaman cezbetmiştir, onlara da bu deneyimlerimden yola çıkarak tercihte bulunmalarını önerebilirim. 

Polisiye yazmaya karar verirken sizi zorlayan bir duygu oldu mu, edebiyatın en fazla dikkat gerektiren türlerinden biridir. Polisiye okuru da zordur. Sizi en fazla zorlayan ne oldu bu türde?

Beni en çok zorlayan, hikâyenin kurgusu ve suçun çözülmesi sürecinde detayların önemiydi. Polisiye okurlarının titizlikle her detayı incelemesi ve karakterlere olan bağlılığı, beni daha dikkatli olmaya zorladı. Tabii bu zorluklar aynı zamanda hikâyeyi daha derin ve etkileyici hale getirmek için bir fırsattı. 

Bütünüyle zor bir iş yapıyoruz aslında, ama modern anlatım tekniklerine açık olmak, sadece hikâyeye değil kıvrak bir dile de sahip olmak; kısacası metnin niteliğini yükseltmek, her yeni kitapta beni zorlayan bir unsur.

Polisiye yazarı Melih ile sokakta yürüyen Melih suçu nasıl tanımlıyor? Polisiye yazmak fikri sokaktan kaleminize akan bir hikâye ile mi ortaya çıktı?

Burada sokaklarda büyüyen Melih ile yazar Melih arasındaki farkı belirtmek önemli. Yazar olarak, tarafsızlığım ve nesnel yaklaşımım ön planda. Ancak sokaklardan ve gözlemlerimden beslenerek yazdığım hikâyelerde, kendi deneyimlerimi ve bakış açımı da yansıtmaktan kaçınmam. Sokaktan gelen birçok hikâye ve karakter, yazma sürecimde önemli bir ilham kaynağı olmuştur. Sokaklarda büyüdüm, mahalle kültürüyle harmanlandım, elbette etrafımdan besleniyorum. Her öyküyü deneyimlemedim, bazılarını gözlemledim, bazılarını okudum, hikâyede sonuçta böyle ortaya çıktı.

Polisiye türü içinde kadın etkisini nasıl değerlendirir Melih Günaydın? Mesela bir kadın dedektif olarak Defne, diğer kadınlara ne söylüyor?

Kadın dedektiflerin, gözlem yetenekleri, korkusuzlukları, dikkatleri ve duyarlılıklarıyla hikâyeye farklı bir boyut kattığını düşünüyorum. Defne gibi bir karakteri başrole koymamın sebebi, kadınların güçlü ve karmaşık hikâyelerini anlatmak istememdi. Onların yaşamı suçlarla birleştiğinde, kadın doğası hakkında eşsiz bir gözlem elde etme fırsatı yakaladım. Defne kendi hikâyesinin kahramanı aynı öteki kadınlar gibi. Defne romanda bir tavır alıyor yaşama ve vakaya karşı bu tavır ona özgü. Her okur kendi metnini yaratır, o yüzden Defne hepsine farklı kelimelerle seslenecektir, okurun takdirine bırakıyorum.

Melih Günaydın karakterlerine hep zor yaşamlar seçiyor, bu hikâyenin farklı bir yerden beslenmesi için mi?

Karakterlerimi zorlamayı seviyorum, bu doğru. Fakat Defne’nin yaşadığı zorluklar bu ülkedeki herhangi bir kadının yaşadığı zorluklardan farklı değil.  Hem işinde ötekileştiriliyor hem de ailevi sorunlarla mücadele ediyor, geçmişiyle ilgili de atlatamadığı sarsıntıları var. Defne bu hayatın içinde boğulmadan kıyıya ulaşmaya çalışan kadınlardan biri.

Bu türün yazar adayları için neler önerirsiniz ve elbette sıradaki kitapta bizi ne bekliyor olacak?

Modern anlatım teknikleri, karakter gelişimi ve muamma yaratma konularında çalışmaları çok önemli. Karakterlerin arka planları, motivasyonları ve içsel çatışmaları üzerinde detaylı düşünmek, hikâyenin gücünü artıracaktır. Toplumsal konuları ve güncel sorunları ele alırken ise dikkatli olmalarını, yoğun araştırmalarını ve duyarlı bir şekilde ele almalarını tavsiye ederim.

Sonraki romanım sınıf çatışmasını eksene alan bir dönem romanı olacak. Özel bir dedektifle vakayı çözüme ulaştırmaya çalışacağım.

Teşekkürler, Yasemin.

Editör: Elif Türkoğlu

Visited 37 times, 1 visit(s) today
Close